Wraz z przeobrażającymi się warunkami pogodowymi zaleca się wymianę ogumienia z zimowego na letnie i odwrotnie. Ma to na celu zapewnienie znacznie większej przyczepności auta do podłoża a także umożliwia komfortową jazdę, niezależnie od warunków panujących na drodze. Wielu zmotoryzowanych decyduje się jednak na zakup opon całorocznych. Czy jest to dobre rozwiązanie?

Mix obu rodzajów

Opony całoroczne określa się inaczej oponami wielosezonowymi. Łączą one w sobie właściwości ogumienia zimowego i letniego. Produkuje się je z gumowej mieszanki, która cechuje się zwiększoną ilością krzemionki. Pozwala to na uzyskanie dużej elastyczności opon, które nie ulegają stwardnieniu na skutek mrozu. Ponadto specyficzna jest także rzeźba bieżnika takiego ogumienia. Ma ona trochę z modeli letnich – charakterystyczny wzór i trochę z „zimówek” – liczne wcięcia i rowki. Taki kompromis w konstrukcji ogumienia daje gwarancję dobrej styczności samochodu z nawierzchnią zarówno, kiedy jest błoto pośniegowe czy kałuże, jak także gdy kierowca przemieszcza się po podłożu zupełnie suchym.

Opony całoroczne a wygoda jazdy

Mimo tego, że ogumienie całoroczne uznaje się za swego rodzaju złoty środek, kierowcy nie mogą być w stu procentach pewni, że jego jakość będzie dokładnie tak wysoka jak opon typowo letnich czy zimowych. Nie ma niestety możliwości idealnego zespolenia tak zróżnicowanych właściwości, jakie posiadają opony jednosezonowe. Niedostatki będą dostrzegalne zarówno w okresie zimy, jak i lata. Ogumienie całoroczne nie zapewni dokładnie takiej przyczepności na śliskiej drodze jak opony zimowe, z kolei w lecie – na mocno rozgrzanym podłożu – nie uda się sprawnie wyhamować tak jak jest to możliwe w przypadku posiadania opon letnich. Warto także wspomnieć o tym, że ciągła jazda na ogumieniu wielosezonowym prowadzi do jego szybszego zużycia. A zatem nie do końca jest prawdą, że taki typ opon stanowi sposób na oszczędność. Owszem, kupujemy jeden model a nie dwa rodzaje na poszczególny sezon, ale opony całoroczne są ciągle eksploatowane i poddawane rozmaitym warunkom drogowym w konsekwencji czego posłużą na znacznie krócej.